mandag 17. november 2008

2. helg av konkurranselydighetskurset med Fanny Gott


Vi er alltid klar for kurs og mer lærdom, så vi ville være med på begge helgene til Fanny Gott.


Trofast har kommet seg mye i forhold til å jobbe i nærheten av andre hunder, så vi såg veldig frem til dette kurset. Og Trofast fikk nok forstyrrelser, hundene stod ganske tett, den ene tispen hadde løpetid og det regnet. Ikke drømme situasjonen vår.


Vi startet lørdag med burleken. Forrige helgekurset
til Fanny fikk vi ikke muligheten til å delta på
selve burleken, så dette var første gang for
Trofast. Som dere ser tok han leken kjempe
fort. Han er ikke spesielt glad i buret, men etter
kort tid freste han inn i buret. Problemet ble
ikke å få han inn i buret, men å få han til å reagere på fri-kommandoen og gå ut av buret :O) Burleken er ment å lære hunden at det å ligge i buret er kjekt, slik at den kan ta pauser i buret uten å stresse eller være utilpass. Dette gjør treningene mer effektive, og lett å holde seg til korte, effektive treningsperioder på 3-5 min.
Etter burtreningen gikk vi over på fri ved fot. Det var tydelig at Trofast begynte å bli trøtt og det var vanskeligere å få han skikkelig på jobb. Så var det mat pause og hundene fikk en etterlengtet pause i bilene. Sidene hundene ikke er vante med burleken vil de ikke slappe så godt av ennå, dette merket jeg godt på Trofast ettersom han bare ble trøttere utover dagen. Men når hundene først lærer å slappe skikkelig av vil burleken fungere supert.
Selv om han hadde slappet av i bilen under lunsj var han ikke helt i topp form rett etter pausen. Da jobbet vi med bli. Jeg tok for meg bli sittende, med varierende hell.
Vi sluttet av dagen med å trene bakpartskontroll på klossen. Her kom iveren til Trofast tilbake igjen, han jobbet kjempe godt. Jeg har bare shapet han opp på klossen, men hadde ikke begynt med forflyttninger. Dette jobbet vi med på kurset, og han begynte kjapt å flytte på bakbena. Vi jobbeti par sammen med Aud Venke og Ekko hele lørdagen.
Natt til søndag vekket Trofast meg allerede i to-tiden. Han vekket meg gjentatte ganger i løpet av natten. Bare for å gå ut og tisse- men det som var foruroligende var at det ikke kom noe tiss. Ved 7-tiden vekket vi John etter at Trofast hadde ligget sammen med meg under dynene og ikke klarte å slutte å skjelve. Når vi slapp han ut endte tisse forsøkende bare med at han låg rett ut på bakken og viste klare tegn til at han hadde det vondt. Vi var nødt til å melde pass for siste dag av kurset. Trofast hadde fått urinveisinfeksjon. Så fort vaktapoteket åpnet freset jeg til byen for å kjøpe medisiner. Når jeg kom hjem hadde Trofast endelig fått tømt blæren sin ---- inne!!! Til Johns fortvilelse hadde han tømt bæren utover hele gangen, kjøkkenet og stuen. Etter å ha fått i seg litt medisiner og ha fått tømt blæren kom han seg. Sakte men sikkert var han endelig på vei tilbake til vår kjære pubertale blodhund.
Takk til Aud Venke, Marit og Jan Inge for fine bilder

Ingen kommentarer: