onsdag 4. august 2010

Spordager i Sølen - Canis Instruktrøutdannelse

Beklager dette innlegget kommer sent- men vi har ventet på et nytt videoredigeringsprogram for å kunne redigere og laste opp videoer av en ok kvalitet. Men nok om det...

Etter to dager med rundering var det klart for to dager med spor - og dette er (iallefall foreløpig) mitt høydepunkt under instruktørutdannelsen. Instruktøren vår for disse to dagene var Peder Zeiner Christiansen (se http://www.pedertrenerhund.blogg.no/) . Jeg henvendte meg til Peder for å spørre om jeg kunne få gå ID-spor i stedet for vanlig spor - slik at jeg kunne få råd og tips med tanke på videreutvikling. Dette var ikke noe problem så det ble to dager med ID-spor på oss :o)

Første dag startet vi med å slippe en og en hund ut for å bli kjent med den enkelte hund. Vi tittet på om hunden tok kontakt, dens interesse for godbiter og leke, hvordan eier belønnet hunden osv. Peder gjør dette på alle sine kurs for å kartlegge hundene slik at han kan legge et opplegg tilpasset til den enkelte hund. Han ville også at vi skulle ta del i dette opplegget slik at hvis vi ønsket kunne vi selv bruke dette på våre egne kurs. Både John og jeg kjøpte ide'en - spesielt med tanke på Id-sporene vi holder. Og vi har allerede integrert den i vårt kursopplegg.

Etter vi hadde blitt "kjent" med de forskjellige hundene begynte vi på selve spordelen. Peder liker å starte alle hunder med at de får gå et spontanspor - det vil si at man legger et spor på 200-300 meter , henter hunden og bare "spasere" rundt sporet for å se hvordan hunden reagerer. Jeg ble overrasket over hvor godt dette virket, selv hunder som aldri hadde gått spor før satte nesen rett ned og viste stor interesse for sporet. Det er en veldig fin måte for å se hvor stor interesse hunden har for spor og evnt. hvor langt man er kommet i innlæring - man risikere ingenting siden man bare følger på hvis hunden velger å vise interesse. Vi har en Engelsk Setter "Trym" på gruppen vår som er trent til helt andre ting enn å ha nesen i bakken i skogen - derfor valgte Peder å legge et godbit-spor (korridorspor) som en innlæring til et IPO -spor der hunden skal gå sakte og svært nøye med nesen klistret til bakken. Trym responderte veldig fint på dette og bare etter et par økter kunne man høre nesen jobbe for fullt.

Når turen var kommet til meg så ville Peder at vi skulle vise et ID-spor for han. John gikk et 500-600 meter langt spor med en del vinkler og vanskelighetsgrader som kryssing av bekk. Her er en video av responsen(lite sammendrag) Peder gav meg etter sporet.


Dag 2 la vi to spor for Caos. Det første sporet øket vi lengden på sporet til ca 1500 meter og vi brukte en ukjent figurant (Magnus). Jeg tullet til arbeidsignalet mitt(en smule prestasjonsangst) og starten ble dermed litt rufsete. Men når vi først kom igang gjekk det hele ganske greit. Caos måtte jobbe litt i noen av vinklene, og det var tydelig at det tok litt på å gå et så langt spor i steikende sol. Tilbakemelding fra Peder var dette var et topp læringsspor for Caos i det at han måtte kjempe seg igjennom sporet - og at det var nok et eksempel på hvor stor interesse og arbeidskraft han har i sporet.

John la ut neste spor, igjen en god lengde og denne gang med en gjenstand i sporet for å se hvordan han ville reagere på dette. Starten på sporet var klusset litt til i å med at vi nettopp hadde kommet ut i sporet i forbindelsen med et annet spor - så jeg fikk testet ID-delen av sporet. Caos sjekket raskt ut luktene og satte avgårde på Johns spor. Etter litt over halveis i sporet låg gjennstanden(en del av John t-skjorte), Caos stoppet litt opp og snuset. I det han satte nesen ned i gjenstanden klikket jeg og belønnet han med å få leke med den. Så tok jeg i fra han gjenstanden og ventet - i spenning, for jeg veldig spent på om han ville forsette på sporet eller om han nå hadde koblet helt ut...Caos reagerte akkuratt som Peder forutså - ved å gå enda mer intenst på sporet! Dette skal vi trene mye mer på. Er litt frem og tilbake med hva slags markering jeg ønsker på gjenstander -enten apportering/lek, sitt eller ligg. Men mitt første mål nå er å få interessern opp på gjenstander fra figurant i sporet. Så kan jeg ta markering etterhvert.

Takk til Peder for et fantastisk kurs. Noe av det som imponerte og inspirerte meg mest var hans store verkstøykasse og han fokus på å lage seg en verktøykasse slik at man bruke det redskapet som passer best til den enkelte hund/situasjon. Han er utrolig åpen for ideer, viser at han stadig selv er under utvikling og drar deltakerne med på debatt og observasjon. En annen ting er hans genuine interesser for den enkelte ekvipasje - han legger seg virkelig i selen for at hver ekvipasje skal få en følelse av mestring. På Trofast Hundeopplæring er vi nå i samtale med Peder for å leie han til å holde kurs for oss - foreløpig 1 dag lydighet og 2 dager id-spor for viderekommende (kan bli mulighet for flere dager). Dette ser vi virkelig frem til!

2 kommentarer:

Aud Venke sa...

Veldig interessant lesing og lytting, Karin! Heldige deg som har fått med deg dette. Får eg tid og overskot etterkvart, dukkar eg kanskje opp på eit ID-sporkurs for dporing er kjekt :)

Kari Anne sa...

Kva er forskjellen på eit ID-spor og "eit vanlig spor"?